Breaking News
recent

Diriliş Ertuğrul'da ortaya çıkan MAHPERİ (Hunad) Hatun kimdir ?


Hunad Hatun, Hunat Hatun ya da Hunad Mahperi Hatun, I. Alaeddin Keykubad'ın eşi, II. Gıyaseddin Keyhüsrev'in annesidir.

(KAYSERİ)

Anadolu’nun çeşitli yerlerinde yaptırdığı medreseler, aşevleri ve daha pek çok eser bırakmıştır. Kayseri’de adını taşıyan büyük bir külliyesi vardır.
(ALANYA KALESİ )

Babası, Antalya yakınındaki Kalanoros (Alanya) Kalesi’nin hakimi Kir Fard idi. Kimi kaynaklara göre babası Adom adlı bir Ermeni büyüğünün oğlu olarak gösterilse de “Kir” unvanı, Bizanslı bir asilzâde olduğunu gösterir. Amcası ise Alara Kalesi’nin hakimi idi.
(ALANYA)

1146’da Konya’yı kuşatıp alamayan Bizans’ın otoritesi Anadolu’dan çekilmiş; Miryokefalon Muharebesi ve IV. Haçlı Seferi’nden sonra Akdeniz sahili ile bağlantısı kesilmiş ve Akdeniz’de bağımsız hareket eden şehirler ortaya çıkmıştı. Kalanaros Kalesi hakimi babası Kir Fard da Bizans bölgeden otoritesini çekince bağımsız hareket etmeye başlamıştı; bölgenin ruhani lideri gibiydi.


Aleaddin Keykubad Alanyayı kuşattmış ve Kir Fard Keykubad'a bir mektup göndererek anlaşma yapmak istemiştir.



Mektupta "Eğer bana aman ve ülkenizde kalan ömrümü geçirecek bir yer verilirse büyük bir lütuf olacaktır" yazılıdır. I. Aleaddin Keykubad, Kir Fard’ın bu teklifini kabul etmiş ve "Sadakatini ispat için ailesi efradından birini akrabalığımıza arz ederse hakkındaki güvencemiz artmış olur" diye cevap vermiştir. Bunun üzerine Kir Fard kızını I. Aleaddin Keykubad’a eş olarak göndermiştir.



Prensesin evlenmeden önceki adı Prenses Destina'dır. Evlendikten sonra “Mahperi” ismini aldı. Kendisine verilen Huand (Hont) unvanı, Farsça “Efendi” “Büyük Hatun” anlamına gelir; halk arasında “Hunat”a çevrilerek asıl isminin yerine geçmiştir. Evlendikten sonra uzun süre Hristiyan olarak yaşamıştır. Bu durumun Alâeddin Keykubat’ın saltanatının son yıllarına kadar devam ettiği bilinir.


Hayatının büyük bölümünü Kayseri’deki Keykubadiye Sarayı’nda geçiren Hunad Mahperi Hatun’un Sultan Alaâeddin Keykubad ile evliliğinden II. Gıyaseddin Keyhüsrev adlı oğlu dünyaya geldi.


Alâeddin Keykubad Mısır Eyyubi hükümdarı Melik Adil’in kızı Melike Adile (Gaziye Hatun) ile ikinci bir evlilik yapıp bu evlilikten iki kız iki oğlan çocuk sahibi olmuş ve 1237’de ortanca oğlu İzeddin Kılıçarslan’ı veliaht ilan etmiştir.


Sultanın bu olaydan kısa bir süre sonra zehirlenerek aniden ölmesi üzerine iki Sultan eşi arasında kendi oğullarını devletin başına geçirmek için büyük bir mücadele yaşandı. Dönemin vezirleri ve emirlerinin yardımıyla mücadeleyi Hunat Hatun kazandı, 
Anadolu Selçuklu tahtına oğlu II. Gıyaseddin Keyhüsrev geçirildi. 

(Ankara Kalesi )
Taht mücadelesinin sonunda Melike Adil Ankara Kalesi’nde, oğulları Borgulu Kalesi’nde öldürülmüş, kızları Anadolu’dan uzaklaştırılmıştır.

Melike Adile (Gaziye Hatun Türbesi Kayseri)

Tarihçiler daha sonraki hadiselere bakarak, 
Sultan’ın zehirlenmesi hadisesinde, büyük oğlu Keyhüsrev ve kendisine yakın emirleri ile Valide Sultan Mahperi Hatun’un ilgisinin olduğunu düşünmüşlerdir.




Oğlunun saltanatı sırasında Hunat Hatun’un Müslüman olduğu ve kendini hayır işlerine verdiği bilinmektedir. Kayseri’de kendi adını taşıyan bir külliye yaptırmıştır. Medrese, cami, türbe ve hamamdan oluşan külliyedeki yapılardan caminin inşa kitabesinde Hicri 635 (Miladi takvime göre 1238) yılında yapıldığı yazılıdır. Eşinin şüpheli biçimde zehirlenerek ölmesi, Melike Adile ve oğullarının öldürülmesinden sonra Hunat Hatun’un Müslüman olması ve cami yaptırması kimi kaynaklarda kendini affettirmek, geçmişini unutturmak çabası olarak değerlendirilmiştir.


Kayseri’deki külliye içindeki türbesini sağlığında yaptırdığı düşünülür. Geçmişteki Hristiyan kimliği ve eşinin tartışmalı ölümü nedeniyle siyasi anlamda çekingen davrandığı, başkent Konya’dan uzak durduğu düşünülür.İmar faaliyetlerini Kayseri’nin yanı sıra Tokat, Amasya, Yozgat, Sivas çevrelerine yoğunlaştırmıştır. Bu çevrelerde büyük boyutlu hanlar inşa ettirmiştir.

(Mahperi Hatun Kervansarayı,Tokat ili Pazar ilçesinde)

Kitabelerde unvanı “'Saffetü'd-dünya ve'd Din Mah-peri Hatun” (Din ve dünyanın yüz akı) olarak geçer. Bu gibi ifadeler hükümdarlara mahsus idi; hanımların ismi “Saffetü'd-dünya ve'd Din” unvanından sonra geçmezdi. Mahperi Hatun isminin bu unvanla kullanılması, oğlunun saltanat döneminde gücünün büyük olduğunu gösterir.

(Şeyh Turasan Veli Zaviyesi)

Halk arasında Hunat Hatun’un Müslüman olmasına, kendisine İncesu’yun Tekke Dağı’nda birzaviye yaptırıp etrafındaki geniş araziyi vakıf olarak bağışladığı Şeyh Turasan Veli’nin sebep olduğunu anlatan bir menkıbe de bulunmaktadır.


1243 yılında Moğollar Kayseri’yi ele geçirdiğinde gelini Gürcü Hatun ve torunu Selçuk Hatun ile birlikte kaçarak Adana’da küçük bir Ermeni Krallığına sığınmış; ancak Ermeniler tarafından Moğollar’a teslim edilmiştir.

Türbesi (kümbeti) Hunat Hatun Külliyesinde bulunur.Mahperi Hatun sandukasında ki kitabede yer alan “'2.merhum ve şehid II.Gıyaseddin Keyhüsrev bin Keykubad’ın annesi Mahperi Hatun’dur” ifadesinden oğlunun şehit olduğu 1246’da hayatta olduğu düşünülür. Ayrıca İbn Bibi’nin anlatılarında, vezir Celaleddin Karatay’ın öldüğü 1254 yılında hayatta olduğu belirtilir.

(Mahperi Hatun Türbesi)
Bugün Türbe Hunat camii ve küliyenin medresesi arasında kalmaktadır.Medrese ve Camii arasına yapılan eklenti duvardan dolayı  Anadolu Kümbet mimarisinin en güzel örneklerinden olan Mahperi Hatun Kümbetini Camii içerisinden girilerek görmek mümkündür.


EDİTÖR : BİLGE 
Mahperi (Hunat) Hatun günahıyla, sevabıyla hakkın rahmetine kavuşmuş bir Hatun kişidir. Türkiye'nin başta Kayseri İli olmak üzere çeşitli illerinde  yaptırdığı medreseler, aşevleri ve daha pek çok eseri  bırakmıştır. Kayseri’de adını taşıyan büyük bir külliyesi vardır. Unutulmamalıdır ki Mahperi Hatunun sadakayı cariyeleri günümüze kadar ulaşmış ve hala insanlar tarafından istifade edilmektedir.Allah razı Olsun.Bu bakımdan amel defteri açıktır.Hatun Kişi niyetine Ruhuna El Fatiha 
Sual: Sadaka-i cariye ne demektir?
CEVAPÖldükten sonra da, amel defterimize sevap yazdıran sadakadır. Sadaka-i cariye, cami, çeşme, yol yapmak, ağaç dikmek, faydalı ilmi eser bırakmak gibi insanlara faydası dokunan her çeşit iyi işlerdir.





 




3 yorum:

Unknown dedi ki...

Çok akici bilgiler teşekürler

Unknown dedi ki...

Çok akici bilgiler teşekürler

Bilge dedi ki...

Beğenilerinizi alabildiğimiz için biz teşekkür ederiz

Blogger tarafından desteklenmektedir.